Program beskrivelse
Vi stræber efter at være den største udbyder af uddannelse, forbrugerinformation og benchmark for professionalisme
Vores mission
At tilbyde et akademisk program i åndedrætspleje med kandidater af høj kvalitet, der imødekommer forventningerne fra de samfund af interesse, der er tjent med programmet, at etablere og opretholde et enestående regionalt omdømme og udføre forskning i åndedrætspleje, samtidig med at de islamiske værdier opretholdes.
Mål
Respiratory Therapy-programmet på BMC stræber efter at være den største udbyder af uddannelse, forbrugerinformation og benchmark for professionalisme.
Opretholdelse af akkreditering ved at møde nye og opdatere det væsentlige, der er fastlagt af Saudi-Kommissionen for sundhedsspecialiteter inden for åndedrætspleje og klinisk praksis.
Opmuntring af både respiratorisk afdeling og studerende til at deltage i samfundstjenesteprojekter og faglige organisationer.
Brug af BMC-forskningscentret til at fremme og udføre forskning på luftvejsfeltet.
At give samfundet ansvarlige respiratorterapeuter, der interagerer passende med det skiftende sundhedsvæsen.
Udstilles eksemplarisk professionalisme parallelt med etiske standarder for lægefaget og i overensstemmelse med lære og islamiske værdier.
Rekruttering og opretholdelse af kønsdiversitet i fakultetet og studerende til at imødekomme sociale og sundhedsmæssige behov. Robina Weermeijer / Unsplash
Programbeskrivelse
De studerende udeksamineres fra respiratorisk terapiafdeling på BMC kaldet en respiratorterapeut. Respiratoriske terapeuter er de fagfolk, der er ansvarlige for at passe patienter med hjerte- og lungeproblemer.
Respiratorisk terapi er en sundhedsspecialitet, der involverer behandling, styring, kontrol, diagnostisk evaluering og pleje af patienter med mangler og abnormiteter i det hjerte-lungesystem. I hospitalets omgivelser giver respiratorterapeuten pleje og livsstøtte til patienter i akutten, intensivafdelinger, almindelige hospitaler, lungediagnostiklaboratoriet og andre specialområder såsom lungerehabilitering.
Den åndedrætsfaglige er også involveret i diagnostisk test af spædbørn, børn og voksne med underliggende medicinske problemer, herunder sygdom, ulykker og søvnforstyrrelser.
Programstruktur
Det første år
I løbet af det første år afslutter den studerende deres forberedende år i sundhedssporet. Kurser i år inkluderer biologi, kemi, biofysik, matematik, biostatistik udover arabisk, engelsk, medicinsk terminologi, computer, studieværdigheder og islamisk medicinsk etik.
Det andet år
I løbet af det andet år skal studerende integrere viden om anatomi, fysiologi og patofysiologi og mikrobiologi. Samt introduktionskurser relateret til respiratorisk terapi såsom introduktion til RT, medicinske gasser
Det tredje og fjerde år
Tredje og fjerde år dækker studerende alle kernekurser, der omhandler terapeutiske og diagnostiske procedurer og test, udstyr, patientvurdering, HLR, mekanisk ventilation, kritisk pleje, søvnforstyrrelser, sygdomsstyring, lungefunktionstest og anvendelse af retningslinjer for klinisk praksis .
Det femte år
Studerende vil gennemføre praktikuddannelse i en kvalificeret afdeling for åndedrætsbehandling i et år.
Karrierevej / rådgivning
Der er et kritisk behov for flere respiratoriske terapeuter i KSA. Imidlertid ud af 411 hospitaler i KSA leverer kun 88 hospitaler RC-tjenester af RT'er, som repræsenterer 21,4% af det samlede antal arbejdshospitaler i landet. RTs har høje karrieremuligheder, der inkluderer:
Intensive care-enheder: voksne, pædiatrisk eller nyfødt
Emergence forenes og gulve med stabile patienter
Forskellige sektioner af søvn medicin, undersøgelser og laboratorier
Laboratorier, der har specialiseret sig i lungefunktionstest og andre tests i forbindelse med hjerte og lunger
Plejen for ældre
Hjemmepleje, især dem med kroniske sygdomme
Uddannelse og ledelse
Forskningscentre
Curriculum
Første og andet år
RT 211 Klinisk biokemi
RT 212 mikrobiologi
RT 213 General Anatomy
RT 214 Fysiologi
RT 221 Introduktion til RT Profession
RT 231 medicinske gasser
RT 222 respiratorisk anatomi
RT 232 Patientvurdering
RT 233 Respiratory Care Therapeutics
RT 223 respiratorisk farmakologi
RT 281 RT Klinisk træning
Tredje år
RT 324 Luftvejssygdomme I
RT 334 blodgasser
RT 361 lungeradiologisk billeddannelse
RT 362 grundlæggende lungefunktionstest
RT 341 Fundamentals of Mechanical Ventilation
RT 382 RT Clinical Training II
RT 325 Luftvejssygdomme II
RT 342 Klinisk anvendelse af mekanisk ventilation
RT 363 Avanceret lungefunktionstest
RT 364 Elektrokardiografi
RT 371 Health Information Management
RT 383 RT Klinisk træning III
Fjerde år
RT 443 Prenatal
RT 451 Lungrehabilitering
RT 472 Anvendt biostatistik
RT 473 Research Methodology
RT 474 forskningsprojekt I
RT 484 RT Klinisk træning IV
RT 475 Respiratorisk terapiuddannelse
RT 4444 Kritisk pleje
RT 465 Polysomnography
RT 452 klinisk respiratorisk seminar
RT 476 Etik i respiratorisk terapi
RT 477 Research Project II
RT 485 RT Klinisk træning V
Praktikophold: Femte år
INTRT 581 Generelle afdelinger: Voksen
INTRT 582 Kritisk pleje af voksne
INTRT 583 NICU, leveringsrum
INTRT 584 ER
INTRT 585 ELLER
INTRT 586 Psykiatrisk Enhed (Psy.)
INTRT 587 Biomedicinsk ingeniørvidenskab
INTRT 588 søvnlaboratorium
INTRT 589 Hjemmehjælp
INTRT 58-10 PFT-laboratorium
INTRT 58-11 Bronchoscopy
Regler for registrering og optagelse
Generelle regler:
Registrering
Det er obligatorisk for alle ansøgere at registrere sig online.
Online registrering er ikke bekræftelsen af optagelse. Accept af optagelse vil blive bekræftet efter bestået den personlige samtale. Ansøgere, der mislykkes i samtalen, kan ikke få adgang til BMC.
BMC accepterer ikke noget dokument uden online registrering. Ansøgere skal vedlægge alle krævede dokumenter (gymnasiecertifikat, eksamensbevis, udskrift, kopi af Saudi-ID / Iqama, kopi af pas, billeder osv.) På onlineportalen.
BMC accepterer ikke medicinsk uegnede ansøgere.
Fire ansøgere kan ansøge i BMC:
Saudi-gymnasiumsansøger (er) (Saudi-pensum)
International gymnasiumsansøger (r) (International læseplan)
Bridging ansøger (e) (eksamensansøgere)
Ansøger (r) ansøgere om overførsel af universitet / universitet (studerende)
Regler for interview:
Alle ansøgere skal gennemgå en personlig samtale på BMC campus.
BMC inviterer de eller de støtteberettigede ansøgere til en personlig samtale til enhver tid i registreringsperioden.
BMC sender en e-mail til samtalen. Hvis ansøgeren (e) ikke modtager nogen e-mails inden for to uger efter online registrering, skal ansøgeren (e) besøge kollegiet.
Registreringsgebyret skal betales inden samtalen. For tilbagebetaling af registreringsgebyrer henvises til proceduren “Gebyrrefusion”.
Ansøger (e), der har en international læseplan, vil gennemgå BET (Batterjee Entrance Test) før samtalen.
Ansøger (e) skal medbringe kvitteringen for registreringsgebyr og “online registreringskode” på tidspunktet for samtalen.
Interviewresultatet kan meddeles ansøgeren (e) via SMS og / eller e-mail på registrerede kontaktoplysninger.
Ansøger (e) skal medbringe deres originale gymnasiecertifikat og originale Saudi-ID / Iqama for at vise deres identitet på tidspunktet for samtalen.
Ansøger (e) skal informere BMC i tilfælde af fravær fra samtalen, ellers annulleres interviewet.
Adgangsregler:
Efter at have modtaget en e-mail med "Accept af optagelse", skal ansøger (e) følge nedenstående regler, ellers annulleres sædet:
Besøg BMC for korrekt registrering i systemet inden for den givne periode.
Betal studieafgiften på første semester.
Indsend originalt gymnasiecertifikat / transkript / eksamensbevis.
Indsend BMC medicinsk rapport (Registreringsgebyr refunderes ikke for medicinsk uegnede studerende).
Indsend en kopi af Saudi-ID / Iqama og pas.
Indsend seks billeder af passtørrelse.