
Bachelor in
Bachelor i tandlæge Universidad CEU - Cardenal Herrera

Introduktion
At studere på CEU UCH betyder at vælge et universitet, der er anderledes både i 'hvad' og 'hvordan'. Vi tilbyder en kombination af erfaring og innovation. Det handler om at være virkelig international og alligevel med stærke lokale rødder. Kort sagt kan vi tilbyde dig alt hvad du har brug for for at være hvad du vil være.
Hvad gør os forskellige?
- Spidsfaciliteter
I de moderne faciliteter på vores Alfara del Patriarca Campus har du den ideelle plads til din uddannelses forløb til din rådighed: anatomilokaler, laboratorier, prækliniske simuleringslokaler, studierum og universitetets tandklinik i samme bygning, etc. - Professionelle i klasseværelset
Da vi forstår, at for at blive en god tandlæge, skal du være i kontakt med de bedste fagfolk på området lige fra starten, som deler deres erfaringer og omsætter deres daglige liv i praksis i klasseværelset og i klinik med vores studerende også. - Elever i centrum for handlingen (også under anbringelser)
I samme område har vi universitetets tandklinik, hvor studerende udfører praktiske praktiske handlinger og følger op på patienter inden for deres forskellige specialer, i grupper på 2/3 studerende under opsyn af professionelle undervisere. - International erfaring
Studerende af forskellige nationaliteter bor sammen i samme bygning, hvilket specifikt skyldes vores dobbelte idiomatiske linje: spansk gruppe og engelsk/spansk tosproget gruppe. En anden differential faktor, der beriger uddannelse og personlig udvikling af vores studerende. - Interaktion med rigtige patienter
Når du har afsluttet graden, har du mulighed for at få mere viden om at arbejde som stipendiat på CEU Tandklinik. På denne måde vil du være den, der behandler rigtige patienter under opsyn af fagfolk og får erfaring med at forberede dig endnu bedre.
Læreplan
Kompetencer
Generelle evner
- GA 1. Begrundelse af den historiske ramme og den begrebsmæssige udvikling af videnskabens strukturelle principper.
- GA 2. Anerkendelse af mangfoldighed og multikulturalisme.
- GA 3. Forberedelse til kritisk og refleksiv analyse af de vigtigste antropologiske spørgsmål.
- GA 4. Evnen til kontekstualiseret analyse af historiske tekster med videnskabeligt indhold.
- GA 5. Identifikation af de aspekter, der udgør kirkens doktrin om menneskets relativt absolutte værdighed, som en rettesnor for den efterfølgende begrundelse af de bioetiske principper og standarder.
- GA 6. Evnen til kritisk analyse og fortolkning af de vigtigste dokumenter fra kirkens læremesterskab vedrørende sociale spørgsmål i almindelighed og i særdeleshed vedrørende forskning og praksis på sundhedsområdet.
- GA 7. At kende og forstå de generelle principper for den historiske diskurs og dens metode.
Specifikke evner
- At kende den biomedicinske videnskab, som tandplejen er baseret på, for at sikre korrekt tandlægehjælp. Blandt disse videnskaber bør der indgå passende indhold om:
- Embryologi, anatomi, histologi og fysiologi i det menneskelige legeme.
- Genetik, biokemi, celle- og molekylærbiologi.
- Mikrobiologi og immunologi.
- At kende morfologien og funktionen af det stomatognatiske apparat, herunder passende specifikt indhold af embryologi, anatomi, histologi og fysiologi.
- At kende den videnskabelige metode og have kritisk evne til at vurdere etableret viden og ny information.
- at kende de nødvendige videnskabelige principper for sterilisering, desinfektion og antiseptik for at forebygge krydskontaminering i tandlægepraksis.
- At kende faren ved ioniserende stråling og dens virkninger på biologisk væv samt den lovgivning, der regulerer brugen af den. At håndtere oral radiologiske faciliteter.
- At foretage de nødvendige røntgenoptagelser i tandlægepraksis, fortolke de opnåede billeder og kende andre diagnostiske teknikker, der er relevante for billedet.
- At kende normaliteten og den orale patologi, samt evalueringen af semiologiske data.
- At identificere hovedårsagen til konsultationen og historien om den aktuelle sygdom. At foretage en generel klinisk anamnese af patienten og en klinisk journal, der nøjagtigt afspejler patientens journaler.
- At kende de adfærds- og kommunikationsvidenskaber, der letter tandlægepraksis.
- at håndtere, skelne og vælge de relevante tandlæge-materialer og -instrumenter.
- At kende de dentale biomaterialer: deres håndtering, egenskaber, indikationer, allergier, biokompatibilitet, toksicitet, affaldsbortskaffelse og miljøpåvirkning.
- At kende det nationale sundhedssystem samt de grundlæggende aspekter af sundhedslovgivning, klinisk ledelse og hensigtsmæssig brug af sundhedsressourcerne og forstå betydningen af tandlægens rolle inden for primær sundhedspleje.
- at kende og anvende det grundlæggende udstyr og de grundlæggende instrumenter til tandlægepraksis.
- At anvende de ergonomiske principper i tandlægearbejdet, både på individuelt plan og i et arbejdshold, når det er hensigtsmæssigt, samt principperne for forebyggelse af arbejdsrisici i forbindelse med tandlægepraksis.
- At levere et globalt fokus på mundpleje og anvende principperne for sundhedsfremme og forebyggelse af sygdomme i munden.
- At uddanne og motivere patienterne på en sådan måde, at de forebygger sygdomme i munden, kontrollerer patogene mundvaner, instruerer dem i korrekt mundhygiejne, i kost- og ernæringsmæssige foranstaltninger og i sidste ende i alle metoder til at bevare mundhygiejnen.
- At kende tobakkens virkninger på mundhygiejnen og at deltage i de foranstaltninger, der hjælper den patient, der ønsker at holde op med at ryge. Ligeledes at kende de komplekse interaktioner mellem miljømæssige, sociale og adfærdsmæssige faktorer for oral og generel sundhed.
- At kende procedurerne for diagnosticering af mundhygiejne i samfundet og vide, hvordan man fortolker resultaterne.
- At kende konsekvenserne af de demografiske og epidemiologiske tendenser i tandlægepraksis.
- At kende organisationen og udbuddet af mundhygiejne i samfundet, både på privat og offentligt plan, samt den generelle sundhedspleje og tandlægens rolle på disse områder.
- At udarbejde og gennemføre mundhygiejneprogrammer og at kende den interinstitutionelle og tværprofessionelle koordinering, der er nødvendig for at gennemføre dem.
- At kende de etiske, lovgivningsmæssige og administrative standarder, der regulerer tandlægeerhvervet, og anvende dem i ledelsen og den kliniske praksis samt at kende de faglige organisationers organisation, evner og funktioner. At udfylde alle typer af medicinsk-juridiske dokumenter og optegnelser.
- At kende tandlægens rolle inden for sundhedssektoren og at arbejde sammen med andre sundhedspersoner og andre medlemmer af tandlægeteamet.
- At anerkende, at patienten er i centrum, og at alle interaktioner, herunder diagnose, planlægning og gennemførelse af behandling og vedligeholdelse, skal være i patientens bedste interesse, idet enhver form for diskrimination undgås og fortrolighed respekteres.
- At identificere de tegn og holdninger, der tyder på, at der muligvis er tale om mishandling.
- At kende de generelle processer for at blive syg, helbrede og reparere, herunder infektion, inflammation, blødning og koagulation, heling, traumer og ændringer i immunsystemet, degeneration, neoplasmer, metaboliske ændringer og genetiske lidelser.
- At kende de generelle patologiske karakteristika ved sygdomme og problemer, der påvirker de organiske systemer.
- At kende de mundtlige manifestationer af systematiske sygdomme.
- At kende den generelle og kliniske farmakologi i tandlægepraksis.
- At kende det farmakologiske grundlag for de forskellige anæstesiologiske færdigheder, såvel lokale som generelle, samt den rolle, som sedation og generel anæstesi spiller i behandlingen af tandlægepatienter.
- At kende og håndtere de hyppigere akutte medicinske nødsituationer i tandlægepraksis og de grundlæggende teknikker til hjerte- og åndedrætsreanimation.
- at have passende viden om human ernæring, især om forholdet mellem ernæringsvaner og kost med hensyn til opretholdelse af sundhed og forebyggelse af sygdomme i munden.
- At udføre grundlæggende behandlinger af mundlidelser på patienter i alle aldre. De terapeutiske procedurer skal baseres på begrebet minimal invasion og på et globalt og integreret fokus på oral behandling.
- At diagnosticere, planlægge og udføre tværfaglig, sekventiel og integreret behandling af begrænset kompleksitet på patienter i alle aldre og tilstande og på patienter med særlige behov (bl.a. diabetikere, hypertensive, onkologiske, transplanterede, immunsupprimerede, antikoagulerede patienter) eller handicappede. Specielt skal tandlægen være kompetent til at stille en diagnose, opstille en prognose og udvikle en passende terapeutisk plan og til at behandle orofaciale smerter, temporomandibulære lidelser, bruxisme og andre parafunktionelle vaner, tand- og periapikale lidelser, orale traumer, parodontal patologi og patologi i periimplanterede væv; knoglepatologi i kæben, de mundtlige bløde væv og de tilknyttede kirtler; tilstande med delvis eller fuldstændig restaurering og planlægning af deres rehabiliteringsbehandling ved hjælp af tand- og slimhindeproteser eller ved hjælp af tandimplantater, tandfejl og/eller malocclusion og andre anatomiske eller operationelle ændringer af det stomatognatiske systems ansigt og af eventuelle ortodontiske, ortopædiske eller kirurgiske korrektioner heraf.
- For at kunne opstille en diagnose og en behandlingsplan skal tandlægen have følgende færdigheder:
- At tage og fortolke røntgenbilleder og andre procedurer baseret på billedet, der er relevante i tandlægepraksis.
- For at lave diagnosemodeller skal du sætte dem sammen og tage inter-okklusioner.
- At bestemme og identificere patientens æstetiske krav og mulighederne for at imødekomme deres ønsker.
- At identificere den patient, der kræver særlig pleje, ved at genkende deres karakteristika.
- At vurdere den motoriske og sensoriske funktion af munden, kæben og de tilknyttede områder.
- at udføre begrænsede procedurer for invasive diagnoseteknikker (biopsier) af blødt væv.
- For at etablere en passende behandling skal tandlægen være kompetent i:
- Korrekt ordination af medicin, kendskab til kontraindikationer, interaktioner, systemiske virkninger og virkninger på andre organer.
- Anvendelse af færdigheder inden for lokal-regional anæstesi.
- Forberedelse og isolering af operationsområdet.
- Identificering, vurdering og hjælp i medicinske nødsituationer og akutte situationer, der kan opstå i klinisk praksis, og anvendelse af hjerte-lunge-genoplivningsteknikker, håndtering af akutte infektioner, herunder farmakologisk ordination og enkle kirurgiske aspekter.
- Identificering og hjælp til at identificere og hjælpe enhver tandlæge, der har brug for hjælp.
- Udførelse af behandlinger, både medicinske og kirurgiske, af almindelige sygdomme i de bløde væv i munden.
- Udførelse af enkle kirurgiske indgreb: ekstraktion af udbrudte permanente og midlertidige tænder, knækkede eller fastklemte rødder og ukompliceret kirurgisk ekstraktion af ikke-udbrudte tænder og enkle procedurer for præprotesekirurgi.
- Behandling af tand-alveolære traumer i det midlertidige og permanente gebis.
- Behandling af såvel farmakologiske som kirurgiske inflammatoriske processer i det parodontale og/eller peri-implanterede væv, herunder parodontale instrumenteringsteknikker over og under tandkødet.
- Vurdere og behandle patienter med huller eller andre ikke-kariøse tandsygdomme og være i stand til at anvende alle de udpegede materialer til at genoprette tændernes form, funktion og æstetik hos patienter i alle aldre.
- Design, forberedelse af tænderne, ordination, registrering, gennemførelse af kliniske test og ibrugtagning af indirekte restaureringer: inlays, finérs eller porcelænslaminatfinérs og enkeltkroner.
- Operationel behandling af destruktive processer og tand-alveolære traumatiske skader.
- Udførelse af endodontiske behandlinger og anvendelse af procedurer til bevarelse af pulpaens vitalitet.
- Udførelse af konventionelle æstetiske procedurer ud fra et tværfagligt perspektiv.
- Behandling af delvis og total tandfrembrud, herunder biologisk design (specifikke designkarakteristika), tandfremstilling, indhentning af journaler, kliniske test og tilpasning til patienterne af delvise og komplette aftagelige proteser, enkle tandstøttede broer og enkle proteser på implantater, aftagelige og fastsiddende, herunder deres placering og ibrugtagning.
- Udarbejdelse af forskrifterne for de specialfremstillede "tandproteser" sundhedsprodukter og "apparater til tand- og ansigtsortodonti og ortopædkirurgi".
- Udførelse af ikke-kirurgisk behandling af temporomandibulære lidelser og smerter i mund- og ansigtsområdet.
- Udførelse af mundbehandling af en børnepatient og genkendelse af deres karakteristika.
- Identificering og korrektion af mundvaner, der kan forårsage eller forværre malocclusioner.
- Planlægning og fastlæggelse af de specifikke designkarakteristika, optegnelser, ordination, kliniske test, klinisk positionering og justering til at sætte de faste og aftagelige pladsbevarere og ortodontiske teknikker samt aftagelige aktiver, der er designet til at erstatte tænder eller korrigere krydsbider.
- Den præprofessionelle praksis, i form af roterende klinisk odontologi og med en afsluttende kompetencevurdering, giver mulighed for at indarbejde faglige værdier, kommunikationsevner, klinisk ræsonnement, klinisk ledelse og kritisk vurdering. De skal omfatte den studerendes kliniske arbejde med patienter i alle aldre og med alle sygdomme på en integreret måde og under passende supervision.
Specifik kompetence vedrørende sprog.
- De studerende skal være i stand til at formidle information, idéer, problemer og løsninger inden for faget på engelsk til et specialiseret eller ikke-specialiseret publikum.
Galleri
Karrieremuligheder
Karrieremuligheder
Tandlægeuddannelsen (Grado en Odontología) giver dig mulighed for at arbejde ikke kun som almindelig tandlæge på private klinikker, hospitaler og kommunale tandlægetjenester, men også som ortodontist, kosmetisk tandlæge, parodontolog eller oral kirurg.
Desuden vil du med dit kendskab til spansk som færdiguddannet tandlæge kunne arbejde i andre lande, hvor spansk er meget udbredt, f.eks. i USA eller Latinamerika.