
Master of Science in Public Health - Orientation Health Systems and Disease Control (MPH - HSDC)
Antwerp, Belgien
VARIGHED
1 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid, Deltid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
01 Sep 2025
STUDIEAFGIFTER
EUR 5.460 *
STUDIEFORMAT
På campus
* EØS / EUR 16.500 - ikke-EØS
Introduktion
Master of Science in Public Health (MPH) er et internationalt program med et klart fokus på sundhedssystemer, der styrker og forbedrer sygdomsforebyggelse og -kontrol. Omfanget af MPH vedrører ressourcebegrænsede omgivelser og sårbare befolkningsgrupper.
Målet med MPH er at øge den studerendes kapacitet til at imødegå aktuelle udfordringer såsom opnåelse af universel sundhedsdækning, organisering af sundhedspleje for smitsomme og ikke-smitsomme sygdomme, kontrol og eliminering af (forsømte) tropiske sygdomme, beredskabet for sygdomsudbrud og reaktion på unges seksuelle og reproduktive sundhedsbehov og på sundhedsuligheder generelt. Studerende vil udvikle forsknings- og ledelsesevner og oversætte evidens-informeret indsigt fra tværfaglige perspektiver til virkelige applikationer i forskellige sammenhænge. Retten til sundhed, ligestilling, ligestilling og solidaritet er centrale værdier i denne kandidatuddannelse.
MPH har mere end 50 års erfaring med at tilpasse sit indhold og undervisningsmetoder til skiftende behov i en foranderlig verden. MPH blev vurderet som fremragende af den hollandsk-flamske akkrediteringsorganisation (NVAO). Mere end 80 % af de tidligere studerende angiver, at uddannelsens indflydelse på deres karriere var høj til meget høj, og at de indtog mere strategiske stillinger på regionalt, nationalt eller internationalt niveau i årene efter deres eksamen.
Hvordan?
Folkesundhed undervises på Institut for Tropisk Medicin (ITM) i et stimulerende akademisk miljø med et tværfagligt perspektiv og vægt på kritisk refleksion. De mangefacetterede kulturelle og professionelle baggrunde i den internationale studentergruppe muliggør en rig udveksling, sammenlignende analyse og konfrontation af ideer. ITM-lærere er i vid udstrækning involveret i forskning i lav- og mellemindkomstlande og har betydelig "feltviden".
Kursussprog
Kurset undervises på engelsk, men vi giver rigelig sprogstøtte til optagne ikke-engelsktalende som modersmål både før og under kurset. Et omfattende engelsk sprogtræningsprogram tilbydes til studerende fra ikke-engelsktalende lande, hvis de ikke ville overholde sprogkundskabskriteriet (se nedenfor under Adgangskrav). Denne sprogpolitik blev testet i 2020-2021 og vil blive grundigt evalueret som et alternativ til to-årligt at skifte kursussproget til fransk.
Ideelle studerende
For hvem?
MPH henvender sig til erfarne sundhedsprofessionelle og forskere med en akademisk (universitets)grad i sundhedsvidenskab (medicin, farmaci, sygepleje, jordemoder), biomedicinske videnskaber eller andre sundhedsrelaterede domæner, såsom medicinsk sociologi, medicinsk antropologi eller sundhedsøkonomi. Også kandidater fra en ikke-sundhedsrelateret disciplin kan ansøge om programmet og blive optaget afhængigt af omfanget og relevansen af deres erhvervserfaring i sundhedssektoren.
Programresultat
Ved afslutningen af programmet skal MPH-studerende være i stand til at:
- Demonstrere indsigt og viden inden for folkesundhedsrelaterede discipliner såsom epidemiologi, demografi og biostatistik, ledelse og statsvidenskab, samfunds- og adfærdsvidenskab og miljøvidenskab.
- Diskuter sundhedsplejens og andre sundhedsdeterminanters relative rolle i at forbedre befolkningens sundhed og velvære
- Anvend teoretiske rammer og passende forskningsmetoder til at analysere sundheds- og sundhedssystemer på lokalt, nationalt og internationalt niveau under hensyntagen til alle interessenters perspektiver
- Beherske kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, der er relevante for folkesundhedspraksis
- Giv politisk rådgivning til styring og styrkelse af sundhedssystemer
- Formuler evidensbaserede og kontekstspecifikke sundhedsprogrammer/interventioner og planlæg deres implementering under hensyntagen til udbyderes og modtageres ressourcer, perspektiver og prioriteter
- Indhente, vurdere, opsummere og rapportere videnskabelig og anden dokumentation for folkesundhedsbeslutninger på en systematisk og reproducerbar måde
- Kommuniker klart mundtligt og skriftligt med professionelle og videnskabelige publikummer
- Fungere ansvarligt og selvstændigt i et professionelt og tværfagligt team, der demonstrerer analytiske og problemløsningsevner samt kommunikations- og forhandlingsevner
- Udvikle en livslang læringsholdning
- Reflektere kritisk over underliggende værdier i folkesundheden
Læreplan
MPH-programmet består af:
- En kerne på 20 ECTS-point
- Avancerede kursuskomponenter (25 ECTS-point)
- Et speciale (15 ECTS-point)
Core
- Sundhedssystemer og sundhedspolitik
- Forskningsmetoder i folkesundhed
- Sundhedsproblemer og programmer
Avanceret tidsrum 1
- Sundhedspolitik og systemforskningsmetodologi
- Design og evaluering af sundhedsprogrammer
Avanceret tidsrum 2
- Sundhedspolitik og regeringsførelse
- Multivariabel analyse
- Kvalitative metoder (første del af kvalitative og blandede metoder i international sundhedsforskning)
Avanceret tidsrum 3
- Sundhedssystemers præstationsanalyse
- Data til handling
- Seksuel og reproduktiv sundhed
Avanceret tidsrum 4
- Social beskyttelse i sundhed for universel sundhedsdækning
- Udbrudsundersøgelser og -forskning
Ikke-smitsomme sygdomme
Avanceret tidsrum 5
- Styrkelse af sundhedssystemer
- Bæredygtige tilgange til kontrol og eliminering af infektionssygdomme
- Globalisering og sundhed
Avanceret kun for deltidsspor
- Farmaceutiske politikker i sundhedssystemer (5 ECTS-point)
- Kort kursus i klinisk forskning og evidensbaseret medicin (9 ECTS-point)
- Kvalitative og blandede metoder i international sundhedsforskning (6 ECTS-point)
- Hospitalsbaserede interventioner til at indeholde antibiotikaresistens i lav-ressource indstillinger (5 ECTS-point)
- Klinisk beslutningstagning for lægemiddelresistent tuberkulose (5 ECTS-point)
Afhandling
- Speciale (15 ECTS-point)
Fleksibilitet
Strukturen af MPH giver de studerende mulighed for at opbygge en skræddersyet studieplan. En foreløbig studieplan er en del af ansøgningsmappen. Eleverne skal vælge:
- Et studiespor: fuld tid eller deltid
- Kernekurset og et sæt avancerede kursuskomponenter
- Et speciale-emne
Studievej (fuld-/deltid)
Studerende kan vælge en fuldtids (et-årig) studieretning på ITM eller sprede uddannelsen over en periode på maksimalt 5 år i deltidsstudiet skiftende studie- og arbejdsperioder. Ansøgere til fuldtidssporet skal have mindst 2 års relevant erfaring.
Undervisnings- og læringsmetoder
MPH bruger eksplicit metoder til voksenlæring og lægger vægt på en deltagende tilgang til læring: Vi tror på, at læring og undervisning er samskabt af studerende og personale. Programmet består af interaktive forelæsninger, øvelser, kritisk læsning, små gruppesessioner, efterfulgt af plenumoplæg, debatter og coachede individuelle eller gruppeopgaver.
Ud over kontakttimerne kræves der personlig studietid til forberedelse og ekstra læsning samt til opgaverne. Alt undervisningsmateriale, inklusive temaspecifikke læsere, vil være tilgængelige på en online læringsplatform.