We have scheduled maintenance on our sites on the 21st of May from 4PM to 8PM CET. During this maintenance window, some functions on this site may become temporarily unavailable

Latvian Academy of Sport Education

Latvian Academy of Sport Education

Latvian Academy of Sport Education

Introduktion

Det lettiske akademi for LASE ( LASE ) er en akademisk og en professionel offentlig højere uddannelse og forskningsinstitution, etableret den 6. september 1921, der handler i overensstemmelse med loven om videregående uddannelse, LASE forfatningen og de love og regler, der regulerer aktiviteterne. LASE er den eneste idrætsinstitution for videregående uddannelser i landet, som garanterer enhed af studier og videnskabelig forskning inden for sportsvidenskab og sundhedspleje i sport i overensstemmelse med "den lettiske nationale udviklingsplan 2014-2020", "Science, Technology Development and Innovation". Retningslinjer 2014-2020", "Smart Specialization Strategies 2014-2020", "Education Development Guidelines for 2014-2020" og "Sport Policy Guidelines 2014-2020" for studerende til at opnå akademiske og videnskabelige grader, erhvervsfaglige kvalifikationer og fremme innovation inden for idrætsvidenskab og sundhedspleje i sporten. LASE er en videnskabelig institution, den 9. maj 2006, registreret i registret over videnskabelige institutter med nr. 172075. LASE aktivitetsrapporter afspejles på Akademiets hjemmeside lspa.lv: offentligt tilgængelige årlige selvevalueringsrapporter. LASE vision: et internationalt anerkendt og et af de førende sportsuniversiteter i de baltiske lande, der uddanner sports- og sundhedsprofessionelle inden for sport og styrker LASE akademiske, videnskabelige og økonomiske potentiale.

LASE mission

At levere en internationalt anerkendt kvalitetsstudier, udvikle innovativ forskning inden for idrætsvidenskab og sundhedspleje i sport, integrere den i studieprocessen, som sikrer forberedelsen af konkurrencedygtige sportsspecialister, fremmer udviklingen af den lettiske stat og samfund, understøtter de teknologiske fremskridt af den nationale økonomi. At sikre bidraget fra LASE som nationalt og internationalt vigtigt uddannelses-, videnskabs- og sportsuniversitet til bæredygtig udvikling af sport og sundhedspleje i sporten. LASE primære mål er at give studerende mulighed for at forfølge højere akademisk og videregående professionel uddannelse og træning, udvikle idrætsvidenskab og forskning inden for sundhedspleje i sport, at udvikle kultur for at bevare intellektuelt og fysisk potentiale, der er nødvendigt for Republikken Letland (LR), fremme og sikre nationens harmoniske udvikling

90 års historie

Den 6. september 2011 fejrede det lettiske akademi for idrætsuddannelse sit 90-års jubilæum for lettisk videregående idrætsuddannelse i almindelighed og dets grundlag i særdeleshed. Nødvendigheden af at oprette en specialundervisningsinstitution opstod i foråret 1919, da datidens progressive presse bemærkede, at idrætsteoretiske spørgsmål og organiseringsformer kræver deres videnskabelige grundlag. Det lettiske undervisningsministerium accepterede denne samfundsnødvendighed, og den 6. september 1921 besluttede ministerkabinettet at oprette det lettiske institut for fysisk uddannelse (LFII). Teoretisk uddannelse for studerende blev startet i Riga, Nikolaja (nu: Valdemara) Street 1, og der blev organiseret træningssessioner i skolens motionsrum og stadioner. Instituttets mål var at uddanne lærere i idrætsundervisning, udarbejde teoretiske og praktiske spørgsmål om idræt, supervision af fysisk udvikling og idræt i landet. Instituttets første leder var Rumpmuiža skolelærer Mārtiņš Krūze (Martin Kruze) . Instituttets uddannelse varede i to år og omfattede 1400 timers teoretiske og praktiske studiekurser. I specialister blev der lagt vægt på forberedelse af deres praktiske uddannelse, som udgjorde 65,3% af studievolumen. Til gengæld sejrede i den praktiske forberedelse gymnastik og fysiske aktiviteter forbundet med gymnastik. Denne vægt var påvirket af det faktum, at på det tidspunkt i skoler blev fysisk uddannelse kaldt gymnastik, men lærerne - lærere i gymnastik. Den 3. november 1922 blev studieplanen, der blev realiseret på Instituttet, revideret og indført betingelsen om, at de studerende ved studiets afslutning skal tage en eksamen i hvert af 21 studiefag. Den 15. november 1922 var læge Dr. Jēkabs Dille leder af instituttet.

I 1923 fastslog den pædagogiske kommission eksamenskrav og -indhold og godkendte det dokument, som dimittender fra dengang havde modtaget. De første krav til afsluttende eksamen lignede nutidens krav, og en af hoveddelene var - at gennemføre lektioner for børn i skolealderen og forsvare sin valgte ledelsesaktivitet. De første afsluttende eksamener blev afholdt fra den 23. juli til den 27. juli 1923, og den 8. august samme år besluttede LFII Council, der handlede i overensstemmelse med ministerkabinettets beslutning af 6. september 1921, at bevilge eller ikke at bevilge eksamen. Diplom, tildeling eller ikke tildeling af rettigheder til at arbejde som lærer. LFII ophørte med sin aktivitet i 1925, og i løbet af 5 år af dens levetid (1921-1925) blev 79 gymnastiklærere (fysisk uddannelse) forberedt og certificeret. I betragtning af vigtigheden af fysisk uddannelse og behovet for at have lærere i idrætsundervisning på skolerne, blev den 2. oktober 1926 inden for det lettiske folkeuniversitet åbnet Institute of Physical Education (LTU FAI). På grundlag af aktiviteten i LTU FAI blev organisationen, den generelle karakter af studier og krav fra det tidligere institut brugt. Instituttet arbejdede efter planer og programmer, bekræftet af Undervisningsministeriet, varigheden af studierne var 3 år. Voldemārs Cekuls, inspektør for Fysisk Uddannelse i Undervisningsministeriet blev udpeget til at være leder af LTU FAI. I løbet af dens eksistens (1929-1940) forberedte LTU FAI 189 specialister i idrætsundervisning, hvorfra 179 modtog diplomet, hvilket bekræftede eksamen fra instituttet, men 10 - om at have deltaget i klasser som lyttere. LTU FAI indstillede sit arbejde i 1940, og dets leder Voldemārs Cekuls blev deporteret fra Letland den 14. juni 1941. I tidsperioden fra 1921 til 1940 blev Instituttet uddannet af 267 lærere i Fysisk Uddannelse.

Det lettiske statsinstitut for fysisk kultur (LVFKI) startede sin aktivitet den 1. januar 1946 efter beslutning af LSSR People's Commissars Council. Praktiske studier i LVFKI startede i januar 1946 i Riga, 6 Aspazija (dengang Padomju) Boulevard, hvor der ikke var særlige lokaler, og der skulle lejes lokaler til studier. Situationen forbedredes en smule den 21. oktober 1946, da yderligere lokaler blev tildelt i 3 Kaļķu gaden. I modsætning hertil fik instituttet i 1951 lokaler i 10 Kalpaks (dengang Komunāru) Boulevard og 4 Vēsture Street. Forbedring af infrastrukturen fandt sted i 1959, da LVFKI studie- og sportskompleks blev bygget i 333 Brīvības (dengang Lenina) Street. Som en integreret strukturel del af Idrætsuniversitetet har til enhver tid været Idrætsklubben (SKIF), der blev stiftet den 4. oktober 1946, og i alle årene af dens eksistens var dens ansatte arrangører af studenter- og undervisersportsaktiviteter. Vores studerende har til enhver tid opnået betydelig succes på internationalt plan, idet de har deltaget og repræsenteret Letland og universitetet i verden og europæiske konkurrencer samt i studerende på forskellige niveauer. I 1959 blev der opført en 6-etagers studiebygning. De prestigefyldte kvalifikationer, opnået ved universitetet, og væksten i antallet af studerende, der er forbundet med det, var årsagen til at bygge en anden bygning til studier og sport i 1982 og i 1986 - Athletic Arena. I 1989 fik instituttets studerende ekstra undervisningslokaler og kontorer. I 1994 blev det videnskabelige laboratorium og en skydebane åbnet ved siden af stadion.

Under sin eksistens frem til år 1992 havde LVFKI forberedt 5522 specialister med videregående uddannelse og 151 - med specialgymnasiale uddannelser. Den 5. november 1991 udtaler Undervisningsministeriet i Republikken Letland med ordre nr. 459, at dets navn i fremtiden for bedre at afspejle den videregående uddannelsesinstitutions status og profil vil være det lettiske akademi for LASE ( LASE ) . Akademiets første forfatning blev godkendt i Republikken Letlands øverste råd den 10. marts 1992. For at udføre opgaver, der var fastsat for det lettiske akademi for idrætsuddannelse, arbejdede det pædagogiske fakultet i akademiet, og i perioden fra 1983 til 1991 også trænerfakultetet. Akademiets studerende er i forhold til 1946-tallene steget flere gange: fra 2 studiegrupper i 1946 til 27 grupper ved begyndelsen af studieåret 2011/2012.

  • Antallet af undervisere har også øget kvantitativt og kvalitativt: 3
  • 8 medlemmer af akademiske medarbejdere, herunder 1 professor, 16 assisterende professorer, 7 seniorlærere, 14 lektorer og assistenter, der arbejdede der i akademisk år 1946/1947;
  • I akademisk år 2011/2012 blev der udført 78 akademiske medarbejdere, herunder 18 professorer, 15 lektorer, 22 assisterende professorer, 14 lektorer, 9 assistenter, herunder 42 akademiske medarbejdere med en videnskabelig grad .

Alle akademiske studerende og vellykkede kandidater modtog videregående uddannelse og blev uddannet til at arbejde med meget forskellige kvalifikationer, der var relevante for tidsperioden, såsom:

  • Idræt (fysisk uddannelse) lærere;
  • Biologi lærere;
  • Samfundsvidenskab (sundhedsuddannelse) lærere;
  • Anatomi og fysiologi lærere;
  • Lærere af militær træning;
  • Sports trænere;
  • Fysisk kultur (Uddannelse) lærere;
  • Uddannelse og Sport Arbejdsledere;
  • Aktiv turisme ledere;
  • Fysioterapeuter;
  • Massører.

LASE er den eneste højere uddannelsesinstitution på lettisk, som koordinerer og udfører forskning i sport, samt uddanner sportsvidenskabelige specialister. Hidtil har videnskabelig aktivitet hovedsageligt været udført i akademiets afdelinger, men nu er der dannet flere videnskabelige forskningsinstitutter med egne laboratorier, såsom Sports Science Institute, Recreation and Environment Institute, Teacher Education Development Institute, Institute of Movement Ergonomi. Som tradition i mange år er den årlige fakultets- og studenterforskningskonference, inden for hvilken underviser- og studenterundersøgelser godkendes. Et logisk resultat af disse konferencer er en årlig udgave af Sports Science - LASE videnskabelige artikler. Sport for næsten alle LASE elever har været en integreret del af livet. Elevernes aktive livsstil bestemmer både deres livskvalitet og faglige beredskab. Et yderligere mål for det lettiske akademi for idrætsuddannelse er at levere en internationalt anerkendt undersøgelse af høj kvalitet, udvikle innovativ forskning inden for idrætsvidenskab og integrere den i studieprocessen, hvilket sikrer uddannelse af kompetente og konkurrencedygtige forskellige sportsspecialister for de lettiske og internationale arbejdsmarked.

Placeringer

  • Riga

    Brivibas gatve 333, , LV-1006, Riga

    Programmer

    Spørgsmål