
MSc in
MSc i eksperimentelle og medicinske biovidenskaber
Linköping University

Nøgleinformation
Campus placering
Linköping, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 361.100 / per year *
Ansøgningsfrist
15 Jan 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* kun til studerende uden for EU, EØS og Schweiz
Introduktion
Det kandidatuddannelse til eksperimentel og medicinsk biovidenskab forbereder de studerende til en videnskabelig karriere inden for det brede felt inden for biovidenskab, med særlig vægt på at forstå cellulære og molekylære mekanismer relateret til sundhed og sygdom.
Programmet er designet til at give studerende frontline-viden inden for biomedicin og beslægtede emner. Det forener teoretisk viden med praktiske færdigheder, som det tydeligst ses i de enkelte eksperimentelle projekter.
Kandidatuddannelsen i Medicinsk Biovidenskab ved LiU fik den højeste vurdering i den svenske Högskolemyndighedens vurdering af Sveriges biomedicinske uddannelser, hvor fem af de evaluerede læringsudbytte blev vurderet til Meget høj kvalitet og den sjette som høj kvalitet - det bedste resultat af alle internationale biomedicinske kandidatuddannelser i Sverige.
Programbeskrivelse
Det kandidatuddannelse til eksperimentel og medicinsk biovidenskab forbereder de studerende til en videnskabelig karriere inden for det brede felt inden for biovidenskab, med særlig vægt på at forstå cellulære og molekylære mekanismer relateret til sundhed og sygdom.
Programmet er designet til at give studerende frontline-viden inden for biomedicin og beslægtede emner. Det forener teoretisk viden med praktiske færdigheder, som det tydeligst ses i de enkelte eksperimentelle projekter.
Kurser undervises i flere formater, herunder regelmæssige forelæsninger, tutorialgrupper, der anvender problembaseret læring (PBL), laboratoriearbejde og seminardiskussioner. Laboratorieklasserne bruger kraftfulde modelsystemer til at illustrere moderne begreber inden for medicinsk biologi, mens PBL fremmer livslang læring. Efter to indledende, obligatoriske kurser tilbyder valgfag individuelle studieplaner og fleksibilitet i at skabe en profil, der øger beskæftigelsesegnetheden for alle studerende inden for biovidenskab. Forskellige områder såsom kardiovaskulær biologi, stamceller og anvendt regenerativ medicin, medicinsk genetik og neurobiologi er dækket. Videnskabelig ræsonnement, etiske holdninger og tværfagligt samarbejde lægges særlig vægt på, for at forberede de studerende til en selvstændig og professionel fremtid inden for biomedicin.
Individuelle projekter, hvor de studerende anvender deres teoretiske og metodologiske viden er centrale dele af programmet. I løbet af det første år giver projektet inden for eksperimentel og medicinsk biovidenskab studerende mulighed for at arbejde med på en bestemt opgave i ti eller tyve uger. I løbet af det andet år gennemføres et et-årigt gradsprojekt (speciale). Begge projekter vælges i samarbejde med en vejleder, og den studerendes mål er at definere et forskningsmål, udføre det eksperimentelle arbejde og fremstille en skriftlig rapport, der placerer arbejdet i sammenhæng med den aktuelle viden i området. Gradsprojektet gennemføres i et forskningslaboratorium, enten ved Linköping University eller på et andet svensk eller internationalt universitet, i industrien eller i den offentlige sektor.
Dobbeltuddannelse
En ekstra funktion ved programmet er muligheden for et begrænset antal studerende til at studere i Wien, Østrig, i løbet af det andet år. Udover erfaringen opnås en ekstra grad Master of Science in Engineering. Studier ved University of Applied Sciences, Technikum Wien, inden for Tissue Engineering and Regenerative Medicine-programmet har en stærk forbindelse til industrien.
pensum
Introduktion
Linköping University kandidatuddannelse i eksperimentel og medicinsk biovidenskab består af fire semestre på fuldtidsstudier, i alt 120 point. Medicinsk biologi er programmets hovedfag. Videnskabelig metodologi, biostatistik og videnskabsfilosofi er en del af hovedområdet for studiet. Programmet er organiseret i kurser, og eksperimentelt og praktisk arbejde kombineres med teoretisk viden for at muliggøre integration af forskellige fag såvel som progression inden for programmet.
Sigte
I lov om videregående uddannelser, kapitel 1, afsnit 9 (SFS 1992: 1434), er følgende generelle læringsresultater for 2.-kursus-kurser og -uddannelser etableret:
2. cyklus-kurser og -uddannelser skal grundlæggende være baseret på den viden, de studerende har erhvervet under 1. cyklus-kurser og -uddannelser eller tilsvarende.
Kurser og studieprogrammer på 2. cyklus skal omfatte erhvervelse af specialiseret viden, kompetence og færdigheder i relation til kurser og uddannelser på førstecyklus, og ud over kravene til kurser og studietid på førstekurser skal:
- Yderligere udvikle elevernes evne til at integrere og gøre selvstændig brug af deres viden.
- Udvikle elevernes evne til at håndtere komplekse fænomener, problemer og situationer.
- Udvikl de studerendes potentiale for professionelle aktiviteter, der kræver betydelig autonomi eller til forsknings- og udviklingsarbejde. (Forordning 2006: 173).
Nationale læringsresultater for en kandidatgrad (120 point)
I henhold til Højere Uddannelsesforordning (Forordning 2006: 1053), Kvalifikationsforordningen, er følgende generelle kvalifikationer etableret:
Viden og forståelse
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- Demonstrere viden og forståelse inden for hovedområdet for studier, herunder både bred viden om området og en betydelig grad af specialiseret viden inden for bestemte områder af feltet samt indsigt i aktuelt forsknings- og udviklingsarbejde.
- Demonstrere specialiseret metodologisk viden inden for hovedområdet.
Kompetence og færdigheder
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- Demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemstillinger og situationer selv med begrænset information.
- Demonstrere evnen til at identificere og formulere spørgsmål kritisk, autonomt og kreativt såvel som at planlægge og ved hjælp af passende metoder påtage sig avancerede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og således bidrage til dannelsen af viden såvel som evnen til at evaluere dette arbejde.
- Demonstrere evnen i tale og skrift både nationalt og internationalt til at rapportere klart og diskutere hans eller hendes konklusioner og den viden og argumenter, de er baseret på i dialog med forskellige målgrupper.
- Demonstrer de færdigheder, der kræves til deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejde eller autonom beskæftigelse i en anden kvalificeret kapacitet.
Domme og tilgang
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- Demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for hovedfeltet informeret om relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål og også demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forsknings- og udviklingsarbejde.
- Demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og individets ansvar for, hvordan den bruges.
- Demonstrerer evnen til at identificere det personlige behov for yderligere viden og tage ansvar for hans eller hendes løbende læring.
Uafhængigt projekt (gradsprojekt)
Et krav til tildeling af en kandidatgrad (120 studiepoeng) er gennemførelsen af den studerende af et selvstændigt projekt (gradsprojekt) i mindst 30 studiepoeng i hovedområdet. Studieprojektet kan omfatte mindre end 30 studiepoeng, dog ikke mindre end 15 point, hvis den studerende allerede har afsluttet et selvstændigt projekt i anden cyklus på mindst 15 point i hovedområdet eller det tilsvarende fra et studieprogram udenfor Sverige.
Forskning
Forskning ved Det Medicinske og Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Vores forskning spænder over hele det medicinske område, fra grundlæggende eksperimentel forskning til patientorienteret forskning, sundhedsvidenskab og folkesundhed. Vi fokuserer på samarbejde på tværs af professioner og fakultetsgrænser, en kombination, der har vist sig vellykket.
Indlæggelser
Læreplan
1. semester (efterår 2024)
- 8MEA02 --- Analytiske teknikker i eksperimentel biovidenskab --- 7.5
- 8MEA06 --- Laboratorieteknikker i eksperimentel biovidenskab --- 7.5
- 8MEA15 --- Projekt i eksperimentel og medicinsk biovidenskab --- 15
- 8MEA20 --- Projekt i eksperimentel og medicinsk biovidenskab --- 30
- 8MEA01 --- Avanceret immunologi --- 7.5
- 8MEA05 --- Forsøgsdyrsvidenskab --- 7.5
- 8MEA12 --- Tumorbiologi --- 7.5
- 8MEA14 --- Genetik af komplekse egenskaber --- 7.5
Semester 2 (forår 2025)
Indledende kurser
- 8MEA03 --- Kardiovaskulær biologi --- 7.5
- 8MEA04 --- Infektionsbiologi - Kliniske perspektiver --- 7.5
- 8MEA08 --- Molekylær og medicinsk farmakologi --- 7.5
- 8MEA10 --- Neurobiologi --- 7.5
- 8MEA15 --- Projekt i eksperimentel og medicinsk biovidenskab --- 15
- 8MEA20 --- Projekt i eksperimentel og medicinsk biovidenskab --- 30
Semester 3 (efterår 2025)
Indledende kurser
- 8MEA01 --- Avanceret immunologi --- 7.5
- 8MEA05 --- Forsøgsdyrsvidenskab --- 7.5
- 8MEA11 --- Stamceller og anvendt regenerativ medicin --- 7.5
- 8MEA12 --- Tumorbiologi --- 7.5
- 8MEA13 --- Molekylær virologi --- 7.5
- 8MEA14 --- Genetik af komplekse egenskaber --- 7.5
- 8MEA30 --- Gradprojekt --- 30
4. semester (forår 2026)
Indledende kurser
- 8MEA03 --- Kardiovaskulær biologi --- 7.5
- 8MEA04 --- Infektionsbiologi - Kliniske perspektiver --- 7.5
- 8MEA08 --- Molekylær og medicinsk farmakologi --- 7.5
- 8MEA10 --- Neurobiologi --- 7.5
- 8MEA30 --- Gradprojekt --- 30
Stipendier og finansiering
Stipendier
Linköping Universitet (LiU) tilbyder et begrænset antal stipendier til fremragende internationale studerende. For nogle programmer og nationaliteter er det også muligt at søge om et stipendium gennem Det Svenske Institut. Der er også andre finansieringsmuligheder for studier i Sverige.
LiU Internationalt stipendium
LiU International Scholarship har til formål at støtte internationale kandidatstuderende med et betydeligt akademisk potentiale, som skal betale undervisningsgebyr. Undervisningsgebyret for en studerende, der modtager et internationalt stipendium fra LiU, reduceres med 25, 50 eller 75 %. Vi tilbyder et begrænset antal af disse stipendier til nye studerende.
Er jeg berettiget til at søge?
Studerende, der har søgt ind på en kandidatuddannelse ved Linköping Universitet, og som opfylder alle følgende betingelser, kan søge om et stipendium:
- du har søgt inden fristen for den første optagelsesrunde
- du har indsendt alle de krævede dokumenter inden fristens udløb
- du valgte en kandidatuddannelse på Linköping Universitet som din første prioritet (rangeret som nummer 1 ud af 4)
- du er blevet optaget på dit førstevalg i den første meddelelse om udvælgelsesresultater (normalt i begyndelsen af april)
- du skal betale undervisningsgebyr.
Stipendier til studier i Sverige
Stipendier fra Det Svenske Institut
Det statslige organ Swedish Institute (SI) tilbyder en række forskellige stipendier afhængigt af studieniveauet, det land, du kommer fra, og formålet med dine studier. Ansøgningsperioden for SI-stipendierne varierer. Læs mere om SI-stipendierne, og hvordan du ansøger på deres hjemmeside.
Andre stipendier
Mange foreninger, fonde og andre organisationer tilbyder stipendier eller rejsestipendier til studier i Sverige. Det officielle StudyinSweden.se-websted har samlet en liste over ressourcer, hvor du kan søge efter stipendier, der er åbne for studerende fra mange lande eller specifikt fra dit land.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Karrieremuligheder
Kandidatuddannelsen i Eksperimentelle og medicinske biovidenskaber er designet til at forberede studerende til karrierer inden for medicinal- og sundhedsindustrien. Kandidater vil være i stand til at arbejde i biomedicinske forskningsmiljøer, udviklings- eller produktionsvirksomheder, i den offentlige sektor eller inden for den akademiske verden gennem ph.d. programmer.