Internationale masteruddannelser i sundhedsledelse
McGill University, Desautels Faculty of Management
Nøgleinformation
Campus placering
Montreal, Canada
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Blandet
Varighed
18 Måneder
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
CAD 58.000 *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
09 Sep 2024
* betales i 4 rater pr. kredit
Introduktion
Ændring af den måde, hvorpå sundhedsvæsenet forvaltes
International Masters for Health Leadership (IMHL) startede i 2006 som et led i bestræbelserne på at blive førende på verdensplan inden for uddannelse i ledelse af sundhedsvæsenet. IMHL er et samarbejde mellem McGills medicinske fakultet og forvaltningsfakultet, der bygger på de to fakulteters verdensomspændende ry og fungerer som en forandringsagent inden for sundhedsvæsenet.
Hvorfor IMHL
Programmets særlige tilgang gør det muligt for folk i sundhedssektoren at bevare deres stilling i deres organisation under hele programmet og vende tilbage til arbejdet mellem modulerne. Vores unikke pædagogik er baseret på anvendelse i praksis, i realtid, af koncepter, teorier og rammer, der formidles online og i klasseværelset. Desuden er alt vores indhold og programlægning fokuseret på ledelse og ledelse af sundhedsorganisationer. IMHL mener, at det største håb om at forbedre sundheden ligger i en dyb forståelse af, hvordan hele sundhedsområdet fungerer, kombineret med en sofistikeret forståelse af forvaltningen af det.
Få mere at vide på vores næste online-informationssession
Fordele for deltagerne
IMHL-pædagogikken gør det muligt at anvende læringen i realtid mellem modulerne i klasseværelset, så ledelsespraksis kan udvikles og forbedres i løbet af programmet. IMHL er designet til at fungere som en katalysator for forandring i deltagernes organisationer og samfund.
Programmet opfordrer deltagerne til at dele deres erfaringer og gå i dybden med hinandens problemer for at finde innovative løsninger på de udfordringer, de står over for i deres respektive arbejdsmiljøer. Vores deltagere rapporterer om øget selvtillid til at tage udfordringer op, som de tidligere fandt skræmmende. Vores innovative uddannelsesaktiviteter giver vores erfarne deltagere mulighed for at være initiativtagere til forandringer i deres organisation og i deres lokalsamfund. Det skriftlige arbejde, der udføres i løbet af programmet, kan præsenteres på konferencer.
Fordele for sundhedssektoren
Et nøgleprincip i programmet er "brug arbejdet, men gør ikke arbejdet". Deltagerne bringer deres faktiske arbejdsudfordringer med til programmet i stedet for at bruge mere traditionelle organisatoriske casestudier. Gennem hele programmet opfordrer vi til at anvende de begreber, teorier og rammer, der anvendes i undervisningen, i praksis. I mange organisationer danner vores deltagere hold, så læringen kan deles i forbindelse med at tage udfordringerne op. IMHL er et løbende forum, der behandler og fremmer spørgsmål om sundhedspleje på verdensplan.
Diplomuddannelse i ledelse af sundhedsvæsenet (GCHM)
McGill Graduate Certificate in Healthcare Management (GCHM) er et fælles initiativ mellem det videnskabelige fakultet i McGill og McGill Desautels Faculty of Management. GCHM er et 8-måneders certifikatprogram på 15 credits, som foregår udelukkende online.
Dette certifikat giver formel lederuddannelse til sundhedspersonale, der påtager sig lederstillinger. Kendte professorer fra McGill University vil undervise i et pensum, der omhandler nøglekompetencerne i lederrollen i CANMEDS-uddannelsesrammen fra Royal College of Physicians and Surgeons of Canada.
Når GCHM-programmet er afsluttet med succes, kan de 15 graduate credits bruges til at opnå avanceret status i International Masters for Health Leadership (IMHL) programmet på McGill University. Få mere at vide på et online informationsmøde.
Læreplan
International Masters for Health Leadership (IMHL) er et 15-måneders program med fem 11-dages moduler, efterfulgt af en mastergradsopgave, der fører til graden af Master of Management ved McGill University. Hvert modul fokuserer på en bestemt ledelsestankegang. Mellem modulerne vender deltagerne tilbage til arbejdspladsen, hvor de anvender uddannelsens pædagogik og indsigt. Efter de fem moduler er der en periode, hvor den afsluttende opgave skrives under vejledning af en rådgiver. Denne sidste fase kan udføres fra hvor som helst i verden.
Modul 1 - Det reflekterende tankegang: Udvidende perspektiver
Det reflekterende tankesæt er designet til at hjælpe deltagerne med at få en bedre forståelse af deres personlige ledelsesstil - hvordan de præsenterer sig selv for andre, deres styrker og svagheder og deres nuværende lederevner. Deltagerne lærer at være tankevækkende og reflekterende, at træde tilbage fra altid at gøre, og at se velkendte oplevelser fra et nyt perspektiv.
Modul 2 - Den analytiske tankegang: Ledende organisationer
Den analytiske tankegang giver et overblik over nutidens vigtigste sundhedsorganisationer, herunder sundhedsfremmende hospitaler, lokale agenturer, sundhedsvedligeholdelsesorganisationer osv. Deltagerne får indsigt i disse organisationers drift ved at analysere deres iboende ligheder og forskelle. Deltagerne introduceres også til de analytiske værktøjer, der bruges til at styre specifikke organisationer og til formelle tilgange, der forbedrer ledelseseffektiviteten. Nøglebegreber inden for regnskab, personaleledelse og organisationsstrategi stimulerer deltagerne til at diagnosticere styrkerne og svaghederne i deres egen organisation. Strategi, struktur, sourcing og levering udforskes på en systematisk måde, der giver deltagerne mulighed for at se ledelsesprocessen som en sammensmeltning af kunst, håndværk og videnskab.
Modul 3 - Den verdslige tankegang: Navigering i systemet
Levering af sundhedspleje er forankret i meget komplekse systemer, der varierer enormt over hele verden - fra fuldt socialiseret til markedsdrevet. Alligevel kæmper ethvert system med, hvor det skal sidde på dette kontinuum. Fordi de fleste praktiserende læger - uanset om det er ledere eller klinikere - typisk bruger deres karriere inden for et enkelt system, har de sjældent mulighed for at værdsætte alternativerne. Det tredje modul fokuserer på disse kontekstuelle "systemer", der udforsker de forskellige sociale institutioner inden for sundhedsområdet og deres interaktioner med økonomiske, politiske og sociale kræfter. Målet er at øge forståelsen af dynamikken i "systemændring". Deltagerne opfordres til at søge kreative løsninger baseret på en integreret snarere end en fragmenteret forståelse af sundhedsvæsenet. Deltagerne udforsker også i større dybde samspillet mellem økonomi og sundhed og mulighederne for at udnytte forandringer inden for komplekse systemer.
Modul 4 - Samarbejdstankegangen: At værdsætte arbejdsrelationer
I dette modul fokuserer deltagerne på at håndtere relationer med patienter, fagfolk, sundhedsfortalere, administratorer, regeringen, medierne og mange andre grupper. Udvikling af færdigheder omfatter relationsopbygning, forhandling, koordinering af interessenter og videnstyring. Styring af professionelle relationer lægges vægt på, hvor deltagerne udvikler de avancerede færdigheder, der er nødvendige for at opbygge og lede komplekse netværk frem for simple organisationer. Integrationen af viden fra flere discipliner og perspektiver undersøges også.
Modul 5 - Den katalytiske tankegang: At opnå forandring
Det afsluttende modul er handlingsfokuseret og integrerende i karakter med fokus på opnåelse af forandring. De effektprojekter, som deltagerne har arbejdet med gennem hele programmet, får stor opmærksomhed. Succesfulde sundhedshåndteringssager gennemgås, og handlingsimplikationerne af adaptiv ledelse undersøges. Andre nøgleområder for undersøgelse omfatter en integreret og bæredygtig tilgang til sundhed; begrebet forebyggelse og den anvendte udbredelse; effektiv indgriben i det politiske miljø; positive/negative resultater af medieeksponering i sundhedspolitikken; og begreberne evaluering og ansvarlighed. Deltagerne integrerer og syntetiserer den viden, de har tilegnet sig i løbet af de foregående moduler. Programmet afsluttes med en dybdegående overvejelse af processen med transformationsledelse og hvad det vil sige at lede omfattende, analytisk, kollaborativt, kontekstuelt, katalytisk og reflekterende.
Ideelle studerende
IMHL er et krævende program med ambitiøse mål.Dens succes afhænger i høj grad af deltagernes kvalitet og motivation.Det er velegnet til enkeltpersoner såvel som til teams på fire til fem ledere og/eller klinikere, der repræsenterer en organisation, et samfund eller et land med et overbevisende sundhedsproblem at tage fat på.Deltagerne fortsætter med at arbejde, mens de tager programmet.Deltagerne har ansvarsstillinger i sundhedsvæsenet, de fleste har en klinisk baggrund (læger, sygeplejersker, farmaceuter, socialrådgivere, psykologer) og nogle har anden baggrund (økonomer, advokater mv.).De arbejder i alle mulige sundhedsorganisationer (hospitaler, samfundspleje, folkesundhed, regeringsministerier, internationale agenturer, fonde og andre) og inden for alle sundhedsområder - fra sundhedsfremme til forebyggelse til behandling.De kommer fra hele verden.