MSc i veterinærsygepleje med en hovedfag i veterinærsygepleje
Uppsala, Sverige
VARIGHED
2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
15 Jan 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2025
STUDIEAFGIFTER
SEK 390.000 *
STUDIEFORMAT
På campus
* borgere fra lande uden for EU/EØS og Schweiz skal betale ansøgnings- og studieafgifter
Introduktion
Kandidatuddannelsen med speciale i veterinærsygepleje giver dig et godt grundlag for efteruddannelse og viden til bæredygtigt og etisk at drive udviklingsarbejde, innovation og arbejde inden for dyresundhedspleje i dag og i fremtiden.
Uddannelsen tager udgangspunkt i relevante videnskabelige, samfundsmæssige og etiske aspekter med en klar forbindelse til forskning og erhvervsliv inden for dyresundhed og lægebehandling. Studierne giver dig dybdegående viden inden for blandt andet dyrepleje inden for medicin, kirurgi, anæstesiologi, akut/intensiv og genoptræning.
En kandidatuddannelse i veterinærsygepleje medfører ikke mulighed for at søge licentiat som veterinærsygeplejerske.
Uddannelsen giver et bredt kendskab til området, dybdegående teoretisk og metodisk viden inden for dyresundhed og lægebehandling samt indsigt i aktuelt forsknings- og udviklingsarbejde. Færdigheder i at arbejde selvstændigt og i grupper, søge ny og relevant viden samt at udtrykke sig skriftligt og mundtligt øves løbende under uddannelsen.
Programmet lægger vægt på evnen til at analysere løsninger fra et etisk, effektivt og bæredygtigt perspektiv. Uddannelsen omfatter også tilbagevendende dele af en professionel tilgang fx samarbejde inden for og mellem professioner, samt kommunikation. Uddannelsen afsluttes med et selvstændigt arbejde på 30 point, med mulighed for at anvende viden og færdigheder i en aktuel problemstilling på hovedområdet. Studierne giver et godt kendskab til videnskabsteori og et godt grundlag for efteruddannelse.
Kandidatuddannelsen i Veterinærsygepleje kan føre til ph.d.-studier og give de studerende den viden, der er nødvendig for at arbejde både bæredygtigt og etisk med udvikling, innovation og veterinærsygepleje. Uddannelsen trækker på relevante videnskabelige, sociale og etiske elementer med klare forbindelser til forskning, industri og fremtidens professionelle rolle.
Internationalisering er muliggjort gennem samarbejder med videregående uddannelsesinstitutioner i udlandet, der udbyder bacheloruddannelser i veterinærsygepleje. Takket være disse samarbejder er det muligt at gennemføre studiebesøg, og og projekter og arbejde med det selvstændige projekt i udlandet.
Indlæggelser
Læreplan
The Degree of Master of Science with the stated major will be awarded upon successful completion of 120 credits, of which 90 must be from second-cycle courses that meet the following requirements:
- minimum 30 point af kurser med specialiseret studium i hovedfaget (A1N; A1F);
- minimum 30 point fra et uddannelsesprojekt i hovedfaget (Kandidatafhandling/A2E).
Derudover skal studerende have bestået en bachelorgrad, en faglig kvalifikation på minimum 180 point, eller have en tilsvarende kvalifikation fra udlandet.
The Degree of Master of Science (120 credits) may contain a maximum of 30 credits from first-cycle courses, provided these credits were not included in a Degree of Bachelor or its equivalent.
Content
Programme description
Kandidatuddannelsen i Veterinærsygepleje kan føre til ph.d.-studier og giver de studerende den viden, der er nødvendig for at arbejde både bæredygtigt og etisk med udvikling, innovation og veterinærsygepleje. Uddannelsen trækker på relevante videnskabelige, sociale og etiske elementer med klare forbindelser til forskning, industri og fremtidens professionelle rolle.
Internationalisering er muliggjort gennem samarbejder med videregående uddannelsesinstitutioner i udlandet, der udbyder bacheloruddannelser i veterinærsygepleje. Takket være disse samarbejder er det muligt at gennemføre studiebesøg, projekter og arbejde med det selvstændige projekt i udlandet.
During their first year, students will take a range of closely linked courses. In the second year, students choose further courses and complete an independent project. They will develop both broad subject knowledge and an in-depth understanding of the theoretical knowledge and methods in veterinary science. Students will also gain insight into research and development work. Students will develop skills for working both independently and in groups, and for seeking new and relevant knowledge. Throughout the programme, students will have the opportunity to practise their written and oral skills. The programme emphasises the ability to apply ethical, efficient and sustainable perspectives to analysing solutions, and includes elements of professional attitudes. Throughout the programme, students will learn about and practise communication and collaboration skills with other professionals and animal owners.
The first year provides students with a good understanding of the philosophy of science thus preparing them for their independent project, and teaches scientific approaches relevant to their future careers. The programme provides students with advanced knowledge of veterinary nursing, medicine and surgery, assessment and treatment methods for rehabilitation and veterinary nursing for anaesthesiology and emergency/intensive care.
In-depth subject study continues during the second year of the programme. Knowledge is applied to relevant projects and is used in discussions with societal stakeholders. The programme concludes with an independent degree project worth 30 credits, in which students can apply their knowledge and skills to a relevant topic in their major. The programme provides students with a good understanding of the philosophy of science and creates a solid basis for doctoral studies.
The programme is taught in English.
Courses in the programme
Year 1
- Veterinary nursing- a scientific approach, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Veterinary nursing within emergency and intensive care, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Veterinary rehabilitation- principles and scientific fundaments, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Medical and surgical veterinary nursing 1, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
Year 2
- Veterinary nursing within anaesthesiology, 15 credits (Veterinary nursing, A1N)
- Veterinary rehabilitation – evidence-based practice, 15 credits (Veterinary nursing, A1F)
- Medical and surgical veterinary nursing 2, 15 credits (Veterinary nursing, A1F)
- Independent project in Veterinary Nursing, 30 credits (Veterinary nursing, A2E)
The courses offered may change during the programme. Decisions on the courses offered are taken well in advance of the next academic year.
Each course on the programme has its own syllabus that describes the course content and other specifics. Detailed information on when the courses are offered is available on the SLU student web.
Programresultat
The general objectives for first- and second-cycle courses and programmes are specified in the Swedish Higher Education Act (Chapter 1, Sections 8–9).
Objectives for a Degree
I overensstemmelse med bilaget til forordningen for Swedish University of Agricultural Sciences skal den studerende for en kandidatgrad (120 point) opfylde følgende mål:
Knowledge and understanding
For the Degree of Master (120 credits), the student must:
- Udvise viden og forståelse inden for hovedfaget, herunder bred viden om området og en betydelig grad af specialiseret viden inden for visse områder af feltet, foruden indsigt i aktuelt forsknings- og udviklingsarbejde. Den studerende skal endvidere demonstrere indgående kendskab til metode i hovedfaget.
Competence and skills
For the Degree of Master (120 credits), the student must:
- Demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemstillinger og situationer selv med begrænset information.
- Demonstrere evnen til at identificere og formulere problemstillinger kritisk, selvstændigt og kreativt samt til at planlægge og ved hjælp af passende metoder varetage specialiserede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og således bidrage til vidensdannelsen samt evnen til at evaluere dette arbejde.
- Demonstrate the ability in speech and writing both nationally and internationally to report clearly and discuss his or her conclusions and the knowledge and arguments on which they are based in dialogue with different audiences, and
- Demonstrate the skills required for participation in research and development work or autonomous employment in some other qualified capacity.
Judgement and approach
For the Degree of Master (120 credits), the student must:
- Demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for hovedfaget baseret på relevante disciplinære, sociale og etiske overvejelser og også demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forsknings- og udviklingsarbejde.
- Demonstrate insight into the possibilities and limitations of research, its role in society and the responsibility of the individual for how it is used, and
- Demonstrate the ability to identify the personal need for further knowledge and take responsibility for his or her ongoing learning.