Master of Arts i velvære og sundhedsadfærd
Tallinn University
Nøgleinformation
Campus placering
Tallinn, Estland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 2.000 / per semester
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Mar 2024
Introduktion
Er du ivrig efter at lære om mennesker og deres bekymringer og følelser? Kunne du tænke dig at vide, hvordan man griber og måler en persons velbefindende på en videnskabsbaseret måde? Er du klar til at finde løsninger i fremtiden for at hjælpe folk med at leve sundere og forebygge for tidlig sygdom? Kom og lær ny værdifuld viden, der bidrager til dit nuværende speciale, og med relevant viden og erfaring er det muligt at påvirke individet og sundhedssituationen i dit lokalsamfund gennem sundhedsfremmeprocesser og teamledelse.
Velvære og dets ledelse er en voksende industri baseret på evidensbaserede teorier om sund livsstil og sygdomsforebyggelse. Viden om grundlaget for menneskers trivsel, og hvordan det opnås, er et vigtigt område at arbejde på, der bidrager til, at et samfund, der understøtter menneskelig udvikling og trivsel, fungerer.
Vores tidligere præsident for Estland Kersti Kaljulaid har i sine taler understreget, at det er på tide, at Estland bliver en omsorgsfuld velfærdsstat. Dette bevises af regeringens bestræbelser på at afhjælpe fattigdom, reducere social udstødelse og støtte et aktivt civilsamfund; at sikre, at ethvert individ modtager gratis uddannelse i overensstemmelse med deres evner og at støtte interpersonel tolerance og beskyttelse af menneskerettighederne; at opmuntre mennesker til at samarbejde for et tilfredsstillende og værdigt liv og til at følge principperne om at drage omsorg for og hjælpe de svageste i socialpolitikken.
Hvorfor skal du komme for at studere?
Estlands aktiviteter med at fremme befolkningens sundhed, udføre sundhedsforskning og yde mere end 20 års systematisk samfundsbaseret sundhedsfremme med sundhedstjenester, samt at stole på den udbredte brug af e-tjenester, giver os mulighed for at dele vores erfaringer med borgere i andre lande. For det meste kommer folk fra lande med lignende sociale strukturer og økonomisk udvikling for at lære om de processer, vi har gennemført. Vi kan også se vores resultater: Den gennemsnitlige forventede levetid for estiske mennesker er steget med næsten 10 år (fra 69 til 78) på 20 år.
Det videnskabeligt baserede design af miljøer, der hjælper med at forbedre arbejdspladsens velvære og arbejdsglæde, behandles i stigende grad i Estland og i hele Europa; på samme måde kan vi designe wellness i teams eller i grupper af andre mennesker, der arbejder sammen i samfundet. På servicebasis er det muligt at dele nyere erfaringer (både i Estland og i EU) med virksomheder i andre lande, hvor moderne arbejdspladskultur er ved at opstå, og viden om at arbejde i et multikulturelt arbejdsmiljø skal forbedres.
Vi tror på, at vores uddannelse bidrager til dit nuværende speciale, og med relevant viden og erfaring er det muligt at påvirke individet og sundhedssituationen i dit lokalsamfund gennem sundhedsfremmende processer og teamledelse.
Galleri
Ideelle studerende
Hvem søger vi?
Vores målgruppe er specialister med en bachelorgrad inden for uddannelse, samfundsvidenskab, erhvervsliv og administration, natur- og eksakte videnskaber, sundhed og trivsel.
Da kandidatspecialet og hele uddannelsen er videnskabeligt baseret, forventes det, at kandidaterne har udarbejdet et speciale til en bacheloruddannelse, der involverede en empirisk del. Derfor er studerende med en bachelorgrad i humaniora og specialer, der ikke omfatter en videnskabsbaseret tilgang til empirisk forskning (finans, historie, jura, sprog, kultur, kunst mv.) ikke egnede til denne uddannelse. Vores undersøgelser er baseret på international praksis, hvor kandidatspecialer på studiet trivsel og sundhedsadfærd kræver empirisk forskning eller brug af store databaser inden for forskellige områder af trivsel og sundhedsadfærd (fra individ- til socialpolitisk niveau).
Studiet fokuserer på den ikke-medicinske (ikke baseret på lægebehandling) tilgang til sundhed: livsstil, holdninger, arbejdskapacitet, miljø, personlighed, vaner, etik, forskning, evaluering og implementering af interventioner. Som målgruppe ser vi studerende fra Estland og andre lande, der ønsker at få læringserfaring inden for sundhed og velvære i Europa. Borgere fra udviklingslande kan primært drage fordel af disse undersøgelser og anvende den opnåede viden til at fremme deres lands velfærd.
Indlæggelser
Læreplan
Undersøgelsesform
Læring tager form af regelmæssig læring, da vi antager, at det er den primære aktivitet for de fleste elever. For at sikre det maksimale og effektive engagement af de studerende i deres studier, er vi indstillet på at finde fleksible løsninger i skemaet.
Obligatoriske fagspecifikke og generelle kurser
Uddannelseskonceptet er baseret på:
Behovet for viden om teorier og begreber inden for forskellige områder af trivsel, såsom:
- økonomisk velvære, socialt velvære, følelsesmæssigt velvære, eudaimonisk velvære, mentalt velvære, fysisk velvære, åndeligt velvære;
- behovet for viden om teorier og begreber om sundhedsadfærd og sundhedsfremme;
- behovet for viden om sociale, politiske og psykologiske strategier til at påvirke flere områder af velvære;
- detaljeret kendskab til forskningsmetoder til at deltage i forskningsprojekter og fungere som eksperter, inkl. påbegyndelse af ph.d.-studier.
Grundlaget for uddannelsen er nutidige velkendte begreber og områder for trivsel. Det grundlæggende paradigme bag uddannelsen er humanistisk psykologi og positiv psykologi. Af forskellige årsager har disse felter en holistisk tilgang til emner relateret til trivsel (herunder sundhed). Forskellige aldersgrupper (f.eks. børneværn og ældres trivsel) og grupper af syge eller handicappede tages også i betragtning. Kurserne beskriver socio-politiske, økonomiske og psykologiske metoder, der vil øge menneskers velvære og forme deres sundhedsadfærd. Dette er grundlaget for en faglig aktivitet eller relevant kompetence.
moduler
Uddannelsen er formelt organiseret i to moduler: obligatoriske fag og valgfag. Specialfag er efter deres indhold opdelt i fire moduler.
- Forskningsmetoder (fire obligatoriske og et valgfag)
- Teorier og modeller for trivsel og sundhedsadfærd (fire obligatoriske og ingen valgfag)
- Sociale og psykologiske tilgange til trivsel og sundhedsadfærd (fire obligatoriske og to valgfag)
- Biologiske og medicinske tilgange til trivsel og sundhedsadfærd (tre obligatoriske og tre valgfag)
Karrieremuligheder
Kandidatkarrieremuligheder
Vores kandidater vil finde beskæftigelse inden for en række forskellige områder, såsom uddannelse, sundhedstjenester og sundhedsorganisationer.
Da specialet er fremadskuende, er det ikke direkte relateret til eksisterende rutinejob, men nogle mulige job inkluderer:
- Sundhedsadfærds- og trivselsrådgivere, f.eks. institutioner, der leverer sundheds- og velværeydelser, enten ved at bruge en individuel eller en samfundsbaseret tilgang.
- Ledere inden for en række forskellige områder (sikring af organisatorisk trivsel og teamfunktion), implementerer deres daglige arbejde i en bredere trivselssammenhæng.
- Specialister i planlægning, implementering og evaluering af lokalsamfundsbaserede indsatser for offentlig institutions personales trivsel, forudsat at de ud over en kandidatgrad har erhvervet et speciale inden for et område, der understøtter lanceringen og styringen af offentlige aktiviteter eller programmer (offentlig administration) , rekreation).
- Specialister i ikke-statslige og civilsamfundsorganisationer dedikeret til trivsel og interkulturel integration og konfliktforebyggelse. Forskere og anvendte analytikere udarbejder samfundsbaserede politikker eller andre foranstaltninger eller interventioner (f.eks. strukturel modellering, metoder og måling).
Yderligere undersøgelsesmuligheder
Kandidaterne har mulighed for at forfølge ph.d.-studier (for eksempel i studieprogrammet, der tilbydes af Tallinn University Health Behavior and Wellbeing) og udføre deres egen forskning eller skrive en forskningsopgave på universitetet, mens de arbejder som underviser.
Virtuelle åbne døre 2024
Gem datoerne 31. januar og 1. februar 2024!