Psy.D. i klinisk og skolepsykologi
James Madison University
Nøgleinformation
Campus placering
Harrisonburg, USA
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 år
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Introduktion
JMU's ældste doktorgradsprogram, det kliniske og skolepsykologiske program producerer førende professionelle psykologer, som er bredt uddannet i videnskaben og praksis inden for psykologi.
Missionen for ph.d.-uddannelsen i klinisk og skolepsykologi (Psy.D.) er at producere førende professionelle psykologer, som er bredt uddannet i videnskaben og praksis inden for psykologi, aktivt selvreflekterende og optimalt forberedt til at arbejde i en bred vifte af miljøer med en mangfoldig kundekreds og beviseligt forpligtet til en etik af personligt ansvar, social bevidsthed og globalt engagement.
Kombineret-integreret træning er et innovativt koncept, der fusionerer de traditionelle faglige områder inden for klinisk, rådgivning og skolepsykologi til en generalistisk tilgang, der giver eleverne et bredt grundlag at operere ud fra. En generalistisk orientering åbner op for Pathways at trække fra hvert af de tre praksisområder på en måde, der er komplementær og synergistisk. Begrundelsen for CI-træning stammer fra det faktum, at der er a) et enormt overlap i grunduddannelsen af de tre specialeområder klinisk, rådgivning og skolepsykologi; b) der er behov for at definere de professionelle psykologers kernekompetencer, og c) der er nye tendenser til større sammenhold inden for feltet.
Med hensyn til uddannelsesmål, arbejder vi på at uddanne psykologer til at fungere som praktiserende læger, primære udbydere og sundhedspsykologer, der kan:
- Forstå og integrere bidrag og perspektiver fra tre store områder af anvendt aktivitet inden for vores større felt (dvs. klinisk, rådgivning og skolepsykologi);
- Udvikle konceptualiseringer af menneskelig adfærd, der integrerer biologiske, psykologiske og sociale dimensioner af analyse;
- Integrer forskellige teoretiske perspektiver til en sammenhængende helhed; og
- Arbejd effektivt i en tværprofessionel sammenhæng.
Der optages et begrænset antal fuldtidsstuderende hvert år. Alle studerende modtager fuldtidsundervisning eller kandidatassistentskab, der inkluderer undervisning.
Det kliniske og skolepsykologiske (Psy.D.) ph.d.-program udviser et stærkt engagement i mangfoldighed gennem:
- Et obligatorisk kursus specifikt til multikulturelle spørgsmål
- Multikulturelle/kønsspørgsmål dækket af kurser gennem hele læseplanen
- Praktiske erfaringer med kunder fra forskellige kulturer og baggrunde
- Fakultet med interesser i internationale spørgsmål
Galleri
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
Studerende modtager typisk graduate assistentships i hvert af de tre år, de er engageret i fuldtidskurser. Disse assistentophold dækker udgifterne til undervisning og giver et stipendium, der hjælper med at udligne udgifterne til bolig, måltider og andre udgifter. Yderligere information findes på vores hjemmeside.
Læreplan
Studerende i dette doktorgradsprogram opnår en doktorgrad i psykologi (Psy.D.). Der udvikles en individualiseret ph.d.-studieplan for hver studerende, der består af kurser i psykologiske fonde samt kurser og felterfaringer i den krævede kerneplan. Akademiske fremskridt overvåges gennem hele programmet, og der gives periodisk feedback til hver elev.
Tidligere kandidatkurser kan accepteres for at opfylde de psykologiske fondes kurser. Minimum 59 kredittimer af ph.d.-kernekurser skal dog tages på JMU. Alle studerende skal gennemføre en 12-måneders praktik og en videnskabelig afhandling. Praktikophold skal godkendes af American Psychological Association eller opfylde de standarder, der er fastsat af APA. Derudover skal studerende, der gennemfører doktorafhandlingen, betale et ekstra gebyr (ca. $55.00) for den elektroniske præsentation af deres forskning.
Ud over det grundlæggende kursusarbejde, der er anført i programhåndbogen, er følgende obligatoriske kurser, der skal tages på JMU; eventuelle undtagelser fra denne studieordning skal godkendes af kernefakultetet.
Påkrævede kurser
- PSYC 668. Par- og familiesystemer
- PSYC 826. Avanceret seminar i udviklingspsykopatologi
- PSYC 852. Ledelse, rådgivning og supervision
- PSYC 864. Psykoterapiens processer
- PSYC 865. Integrativ psykoterapi gennem hele levetiden
- PSYC 867. Avanceret diagnose, intervention og behandlingsplanlægning
- PSYC 878. Doktorgradspraksis
- Et ekstra klinisk indholdskursus i vurdering eller intervention
- PSYC 825. Doktorgradsseminar i professionel psykologi
- PSYC 881. Spørgsmål og teknikker i forskning og evaluering
- PSYC 895. Ph.d.-praksis i universitetsundervisning
- PSYC 900. Doktorafhandling
Programresultat
Historisk set afslutter de fleste studerende, der er optaget på dette program, inden for fem år. Alle studerende tilbydes typisk APA/CPA godkendte praktikpladser. 94% af kandidaterne modtager professionelle licenser. Disse data og yderligere detaljer er offentliggjort på vores hjemmeside.
Karrieremuligheder
Studerende, der dimitterer fra doktorgradsprogrammet, tjener i professionelle stillinger i en række indstillinger, herunder, men ikke begrænset til, mentale sundhedsklinikker, børne- og familiebureauer, offentlige skoler, universitetsbaserede rådgivningscentre, hospitaler og universitetspsykologiske afdelinger. Kandidater påtager sig praktiserende, administrative, konsultations- og lederstillinger samt trænings- og tilsynsroller. Uddannelsen forbereder de studerende til at opfylde kravene til autorisation som klinisk psykolog og autorisation/certificering som skolepsykolog.