BSc i eksperimentel og industriel biomedicin
Linköping University
Nøgleinformation
Campus placering
Linköping, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
6 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 532.100 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Aug 2024
* kun til studerende fra lande uden for EU, EØS og Schweiz
Introduktion
Er du interesseret i at anvende teori i biomedicin i projekter fra industri, sundhedsvæsen eller den akademiske verden? At lære at styre kørende projekter med kompetencer inden for iværksætteri og forretningsudvikling. Så vil bacheloruddannelsen i Eksperimentel og Industriel Biomedicin give dig spændende år!
Se webinaret - november 2019
- Start: august 2022
- Studiested: Linköping
- Niveau: Første cyklus
- Ansøgningskode: LIU-51300 (International optagelsesrunde) | LIU-50307 (national optagelsesrunde)
LiU vil tilbyde den første internationale bacheloruddannelse i Sverige, der kombinerer projektledelseskompetencer med praktisk erfaringsforskningsteknikker inden for biomedicin. Designet i partnerskab med verdensførende medicinal- og biotekvirksomheder for at sikre, at vores kandidater har den viden og de færdigheder, der kræves for at arbejde på forkant med biomedicinsk forskning og innovation.
Denne bacheloruddannelse vil give dyb teoretisk viden og praktisk erfaring med state-of-the-art forskningsteknikker inden for grundlæggende biomedicinske områder; såsom celle- og molekylærbiologi, medicinsk biokemi, fysiologi og farmakologi samt nye områder inden for lægemiddelopdagelse, systembiologi, bioinformatik og digital patologi. Gennem hele uddannelsen vil du også arbejde i projektdrevne kurser for at anvende din viden. For at sikre, at du kan omsætte forskningsgennembrud til kliniske produkter og tjenester, træner programmet studerende i de nyeste tilgange inden for projektledelse, klinisk forsøgsdesign, bioentreprenørskab, lægemiddelregulering og medicinsk etik. Du vil også have mulighed for at bruge et helt semester på at udføre forskning på LiU eller hos en af vores industrielle partnere, i Sverige eller i udlandet. Ved at uddanne vores studerende i teori og praksis for innovativ biomedicinsk forskning samt forskningsledelse sigter vores program mod at udvikle fremtidens biomedicinske forskningsledere.
Bioentrepreneurship, projektkurser
I løbet af hvert semester vil du være engageret i rigtige projekter fra sundhedsvæsenet, industrien eller den akademiske verden. Ved at møde potentielle kunder med nye projekter vil du integrere et omfattende sæt personlig, interpersonel og professionel biomedicinsk viden med laboratoriefærdigheder. Du vil tage projektet gennem hele livscyklussen af kommercialiseringsprocessen, af tjenester eller produkter, herunder kommunikationsevner for at møde andre forskere eller potentielle kunder. Vores mål er at forberede innovative og entreprenante studerende til at udvikle fremtidig forretning eller forskning med høj effekt inden for det biomedicinske område.
Grad
Efter afslutning af uddannelsen med 180 point uddeles et eksamensbevis efter anmodning fra den studerende med titlen Degree of Bachelor of Science in Medical Biology (Medicine Kandidatexamen i Medicinsk biologi).
Galleri
Programresultat
Generelle mål
I lov om videregående uddannelser (SFS 1992:1434 inklusive opdateringer) er der fastsat følgende overordnede mål for uddannelser på bachelorniveau:
- Uddannelse på bachelorniveau bør primært baseres på viden, eleverne modtager fra nationale uddannelser på gymnasieniveau eller tilsvarende. Regeringen kan dog træffe afgørelse om dispensationer vedrørende kunstnerisk uddannelse.
Uddannelse på bachelorniveau vil udvikle de studerendes:
- Evne til at foretage selvstændige og kritiske vurderinger,
- Evne til selvstændigt at identificere, formulere og løse problemer,
- Beredskab til at møde forandringer i arbejdslivet.
Inden for det specifikke uddannelsesområde vil de studerende udover deres viden og færdigheder udvikle evnen til at:
- Søge og evaluere viden på et videnskabeligt niveau,
- Følg udviklingen på området,
- Udveksle viden også med personer uden specialviden på området.
Gradsmål
Tilsigtede læringsudbytte for en bacheloruddannelse i henhold til lov om videregående uddannelser (SFS 1993:100, bilag 2 - gradsforordningen).
Viden og forståelse
For en bachelorgrad (180 point) skal den studerende:
- demonstrere viden og forståelse inden for uddannelsens hovedområde, herunder kendskab til områdets videnskabelige grundlag, kendskab til relevante metoder på området, indgående kendskab til specifikke emner inden for feltet samt forståelse for aktuelle forskningsspørgsmål.
Færdigheder og evner
For en bachelorgrad i naturvidenskab (180 point) skal den studerende:
- demonstrere evnen til at finde, indsamle, vurdere og kritisk fortolke og diskutere relevant information vedrørende et specifikt problem, begivenheder, problemer og situationer,
- demonstrere evne til selvstændigt at identificere, formulere og løse problemer samt udføre opgaver inden for givne tidsrammer,
- demonstrere evnen til at præsentere og diskutere information, problemer og løsninger i dialog med forskellige grupper, både mundtligt og skriftligt, og
- demonstrere de færdigheder, der kræves for at arbejde selvstændigt inden for uddannelsesområdet.
Bedømmelsesevne og tilgang
For en bachelorgrad i naturvidenskab (180 point) skal den studerende:
- demonstrere evne til at foretage vurderinger inden for hoveduddannelsesområdet med hensyn til relevante videnskabelige, sociale og etiske aspekter,
- demonstrere indsigt i videns rolle i samfundet og menneskers ansvar for, hvordan den bruges, og
- demonstrere evnen til at identificere deres behov for yderligere viden- og kompetenceudvikling
Udover ovenstående mål vil de studerende efter endt uddannelse have opnået den højere institutions lokale mål samt de lokale mål for uddannelsen.
Lokale målsætninger for Det Medicinske og Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Den studerende skal efter endt uddannelse:
- har evnen til kritisk at vurdere situationer inden for den akademiske verden, sundhedsvæsenet og industrien for at motivere og vurdere handlingsvalg som professionel
- demonstrere viden om og forståelse for de faktorer, der påvirker sundhed fra et lokalt og globalt perspektiv
- har evnen til at evaluere og anvende viden inden for evidensbaseret medicin og kvalitetsforbedring i sundhedsvæsenet
- kunne arbejde for en bæredygtig og sundhedsfremmende udvikling af nuværende og kommende generationer
- har opnået tværprofessionelle kompetencer, der gør det muligt at arbejde i teams med andre professioner
- demonstrere viden og forståelse for vigtigheden af lighed og lige muligheder i samfundet
Lokale mål for bacheloruddannelsen i eksperimentel og industriel biomedicin
Viden og forståelse
Efter endt uddannelse skal den studerende være i stand til at:
- beskrive den medicinske og videnskabelige viden, der kræves for at forklare humane biologiske og humane patofysiologiske processer fra et molekylært og cellulært perspektiv.
- beskrive analytiske og diagnostiske metoder i medicinsk biologi og grundlæggende strategier for medicinsk behandling.
- demonstrere forståelse for forskellige statistiske metoder og deres anvendelse inden for bioinformatik, systembiologi og biomedicinsk forskning.
- beskrive den information og de analyser, der kræves for at vurdere en idé til en ny aktivitet inden for det biomedicinske område, og demonstrere evnen til at indsamle og analysere relevant information til dette formål.
Færdigheder og evner
Efter endt uddannelse skal den studerende være i stand til at:
- kritisk gennemgå relevant information vedrørende en specifik udfordring inden for medicinsk biologi.
- designe og løse teoretiske og laboratoriemæssige udfordringer og rette videnskabelige og statistiske tilgange i nye og ukendte situationer under supervision.
- diskutere information, ideer, problemer og løsninger inden for medicinsk biologi både mundtligt og skriftligt i en tværfaglig tilgang.
- anvende avanceret medicinsk-biologisk laboratoriemetodologi, der kræves for at arbejde selvstændigt inden for det biomedicinske område.
- aktivt anvende projektledelsesmodeller i projekter, hvor biomedicinske problemstillinger omsættes til ydelser eller produkter.
Bedømmelsesevne og tilgang
Efter endt uddannelse skal den studerende være i stand til at:
- reflektere over videnskabelige og etiske aspekter af medicinsk biologi og betydningen af biomedicinsk viden for samfundets udvikling.
- kritisk vurdere behov og ideer indenfor biomedicin ud fra et socialt og kommercielt perspektiv.
- bruge en entreprenøriel tilgang til udvikling og evaluering af biomedicinsk videnskab.
Læreplan
Indhold
Uddannelsen omfatter 180 point. Bacheloruddannelsen i Eksperimentel og Industriel Biomedicins hovedfagsområde er medicinsk biologi. Fordelingen af fagindhold fremgår af hvert kursuspensum hhv. Uddannelsen gives i et fuldtidsstudietempo.
Følgende kurser er inkluderet i programmet:
Semester 1 | Semester 2 | Semester 3 |
|
|
|
Semester 4 | Semester 5 | Semester 6 |
|
|
|
Progression
Progression inden for hovedområdet fremgår af læringsmålene i kursuspensum for hvert forløb på uddannelsen samt ved foreslået kursuslitteratur i ressourcelisterne. Uddannelsen har projektintegrerede kurser med løbende udvikling i projektledelse på det medicinske område. I de tidligere dele af uddannelsen er der større fokus på at opnå grundlæggende teoretisk og laboratoriemæssig viden, mens de sidste dele af uddannelsen i stigende grad fokuserer på, at de studerende kan bruge, fortolke og udvikle viden inden for forskellige områder. Dette vil sætte eleverne i stand til at forklare menneskelige fysiologiske og biomedicinske processer og på et dybere niveau forstå, hvordan biomedicinsk viden kan anvendes på problemstillinger i sundhedsvæsenet, industrien og den akademiske verden fra et kommercielt og socialt perspektiv.
Undervisning og arbejdsmetoder
På Det Medicinske og Sundhedsvidenskabelige Fakultet udgør elevcentreret og problembaseret læring fundamentet i undervisningen. Den studerende tager ansvar for, studerer og forsker i det aktuelle indhold af kurser og uddannelse. Kursusarbejdets metoder udfordrer de studerende til selvstændigt at formulere spørgsmål til læring, søge viden og i dialog med andre bedømme og vurdere opnået viden. Eleverne arbejder sammen i grupper med udgangspunkt i virkelighedsbaserede situationer for at udvikle deres egen læring, bidrage til medstuderendes læring og øve samarbejde. Lærerens rolle er at støtte eleverne i denne måde at lære på. Uddannelserne består af fagintegrerede temaer, teoretiske og praktiske moduler integreret i hele uddannelsen. Uddannelserne på Det Medicinske og Sundhedsvidenskabelige Fakultet samarbejder i visse integrationsmoduler, hvor tværprofessionel læring foregår gennem deltagelse af studerende fra flere professioner, der lærer med, om og af hinanden. Kursusmetoderne og integrationsmodulerne stimulerer og understøtter den studerendes udvikling af faglige og tværprofessionelle kompetencer samt forbereder den studerende til samarbejde i den kommende profession.
Bacheloruddannelsen i Eksperimentel og Industriel Biomedicin samarbejder med det tekniske fakultet gennem hele uddannelsen samt med andre aktører inden for akademi, sundhedsvæsen og erhvervsliv gennem projektintegrerede kurser. Eleverne lærer at identificere et behov eller en idé, hvor de kan anvende deres grundlæggende biomedicinske viden. I løbet af programmet kan eleverne arbejde i teams for at udvikle medicinske ideer til produkter eller tjenester. De studerende er velforberedte til at imødekomme kundernes behov, til at implementere biomedicinsk viden og til at styre projekter med en iværksættertilgang. De studerende er forberedt på at opfylde kravene inden for projektledelse og kommunikation inden for deres fremtidige erhverv inden for akademi, sundhedsvæsen og industri.
Tærskelkrav
Indholdet af hvert semester bygger på tidligere semestre og vil blive gennemført i rækkefølge fra semester 1 til 4. For at blive optaget på specialet (semester 5) kræves der mindst 90 point fra semester 1 til 4 i bacheloruddannelsen Program i eksperimentel og industriel biomedicin.
Kurser i semester 6 kan gennemføres før kursuseksamen i semester 5 for de studerende, der har haft studiepause i semester 5.
Afhandling
For at opnå en bachelorgrad skal den studerende have gennemført et selvstændigt arbejde (gradsprojekt) på mindst 30 point inden for hovedområdet medicinsk biologi.